Mikä ihmeen brändin­hal­linta?

marras 6, 2018 | Graafinen suunnittelu

”Äiti, täällä olis sulle aivan hirveästi töitä.” Tokaisi lapseni ajaes­samme vanhan teolli­suusa­lueen halki. ”Mitenkä niin?” Kysyin ihmetellen ja sain vastauk­seksi: ”No täällä on hirveän­nä­köisiä logoja, tosi vanhan­ai­kaisia.”

”Fiksu vekara vai mitä? Graafinen suunnittelija havainnoi usein maailmaa kiinnittäen huomiota liikkeiden ulkoasuun; yritysten nimiin ja ilmeeseen. Graafikon lapsi kiinnittää näihin huomiota ehkä siksi, että graafikko on näyttänyt joskus luonnok­siaan lapselleen. Ehkä jopa kysynyt mieli­pi­dettä; mitä mieli­kuvia logo sinussa herättää?

Logo on yrityksen tärkein tunnus. Sen tehtävänä on kiteyttää yrityksen ydinviesti. Jos konseptisi on tarjota pikaruokaa, saa yrityksesi tunnus viestiä nopeutta ja edulli­suutta. Jos kallis illal­lis­paikka viestisi samaan tapaan, miettisit varmasti kahdesti astuako sisään.

Miten logosta tulee ajaton ja milloin voidaan puhua brändistä?

Vuonna 2018 suoma­laisten arvos­tetuin brändi oli Abloy, toisena Fiskars ja kolmantena Fazer. Lisäksi  kymmenen arvos­te­tuimman brändin joukossa oli neljä Fiskarsin omistamaa brändiä: Fiskars, Arabia, Hackman ja Iittala. Fazerilta kärki­kym­me­nikköön kiilasi kaksi brändiä: Fazer ja Fazerin Sininen. 
(Lähde: Markki­nointi & Mainonta)

Fazerin Sinisen suurku­luttaja yhtyy tutki­mus­tietoon helposti. Keittiöstäni löytyy myös vähin­täänkin Fiskarsin sakset ja luotta­vaisin mielin uskon kotini Abloy-lukon turvaan. Miksi näin? Koska laatu. Koska mielikuva. Koska tunnettuus. Koska merkkius­kol­lisuus.

Ikoniset ja ajattomat brändit syntyvät vuosien ja vuosi­kym­menten saatossa. Brändi ei ole kuitenkaan vain Harley-David­sonin, Applen tai Coca-Colan yksinoikeus. Jokainen yrittäjä voi kehittää brändiään ja jostakin on aloitettava. 

Jos kaipaat apua palvelusi, tuotteesi ja liike­toi­mintasi kehit­tä­miseen – ota yhteyttä. FixUi tarjoaa monipuo­lisia suunnit­te­lu­pal­veluja brändin raken­ta­mi­sesta käyttö­liit­tymän suunnit­teluun.

FixUi Oy on oululainen suunnittelu- ja digipal­ve­luita tarjoava yritys.

Tarjoamme monipuo­lisia suunnit­te­lu­pal­veluja brändin raken­nuk­sesta käyttö­liit­ty­mä­suun­nit­teluun. Monipuo­liset tekijämme luovat sinulle toimivat ratkaisut käytet­tä­vyyden sydämellä!

Kirjoittaja

Katja Huotari

Katja Huotari

Graafinen suunnittelija, digitaa­linen markki­noija

Hei, Olen Katja (KM, TaK) yritys­mark­ki­nointiin erikois­tunut graafinen suunnittelija. Jos yrity­sil­meesi tai viestisi tarvitsee kirkas­tusta, otappa minuun yhteyttä!