Mikä ihmeen brändinhallinta?
”Äiti, täällä olis sulle aivan hirveästi töitä.” Tokaisi lapseni ajaessamme vanhan teollisuusalueen halki. ”Mitenkä niin?” Kysyin ihmetellen ja sain vastaukseksi: ”No täällä on hirveännäköisiä logoja, tosi vanhanaikaisia.”
”Fiksu vekara vai mitä? Graafinen suunnittelija havainnoi usein maailmaa kiinnittäen huomiota liikkeiden ulkoasuun; yritysten nimiin ja ilmeeseen. Graafikon lapsi kiinnittää näihin huomiota ehkä siksi, että graafikko on näyttänyt joskus luonnoksiaan lapselleen. Ehkä jopa kysynyt mielipidettä; mitä mielikuvia logo sinussa herättää?
Logo on yrityksen tärkein tunnus. Sen tehtävänä on kiteyttää yrityksen ydinviesti. Jos konseptisi on tarjota pikaruokaa, saa yrityksesi tunnus viestiä nopeutta ja edullisuutta. Jos kallis illallispaikka viestisi samaan tapaan, miettisit varmasti kahdesti astuako sisään.
Miten logosta tulee ajaton ja milloin voidaan puhua brändistä?
Vuonna 2018 suomalaisten arvostetuin brändi oli Abloy, toisena Fiskars ja kolmantena Fazer. Lisäksi kymmenen arvostetuimman brändin joukossa oli neljä Fiskarsin omistamaa brändiä: Fiskars, Arabia, Hackman ja Iittala. Fazerilta kärkikymmenikköön kiilasi kaksi brändiä: Fazer ja Fazerin Sininen.
(Lähde: Markkinointi & Mainonta)
Fazerin Sinisen suurkuluttaja yhtyy tutkimustietoon helposti. Keittiöstäni löytyy myös vähintäänkin Fiskarsin sakset ja luottavaisin mielin uskon kotini Abloy-lukon turvaan. Miksi näin? Koska laatu. Koska mielikuva. Koska tunnettuus. Koska merkkiuskollisuus.
Ikoniset ja ajattomat brändit syntyvät vuosien ja vuosikymmenten saatossa. Brändi ei ole kuitenkaan vain Harley-Davidsonin, Applen tai Coca-Colan yksinoikeus. Jokainen yrittäjä voi kehittää brändiään ja jostakin on aloitettava.
Jos kaipaat apua palvelusi, tuotteesi ja liiketoimintasi kehittämiseen – ota yhteyttä. FixUi tarjoaa monipuolisia suunnittelupalveluja brändin rakentamisesta käyttöliittymän suunnitteluun.
FixUi Oy on oululainen suunnittelu- ja digipalveluita tarjoava yritys.
Tarjoamme monipuolisia suunnittelupalveluja brändin rakennuksesta käyttöliittymäsuunnitteluun. Monipuoliset tekijämme luovat sinulle toimivat ratkaisut käytettävyyden sydämellä!
Kirjoittaja

Katja Huotari
Graafinen suunnittelija, digitaalinen markkinoija
Hei, Olen Katja (KM, TaK) yritysmarkkinointiin erikoistunut graafinen suunnittelija. Jos yritysilmeesi tai viestisi tarvitsee kirkastusta, otappa minuun yhteyttä!